Чому підлітки чинять необдумано й що з цим можна зробити батькам та в школі
ЩО РОБИТИ БАТЬКАМ
Нам важливо дати можливість підлітку “скинути збудження” (раптом – вони захочуть займатися спортом, можуть допомогти батут, “лазерні бої”, будь-які псевдо-агресивні ігри).
У позитивній психотерапії є красива модель балансу або “ромб балансу”. Уявіть ромб, у вершинах якого стоять найважливіші теми життя:
- тіло (здоров’я, харчування, спорт, гігієна, сон…);
- контакти (спілкування, близькість, сім’я, друзі…);
- реалізація (діяльність, навчання, робота…);
- сенс (фантазії, творчість, майбутнє, мрії, цілі, цінності).
В ідеальній системі всі сторони ромба мають бути рівнозначними, але в реальному – якийсь кут може бути “відтягнутим”, перевантаженим, деформуючи всю структуру. І нам важливо не зменшити кут, який “виділяється”, а продумати, як збільшити інші. Це стосується й дітей, і дорослих.
ЩО МОЖНА РОБИТИ В ШКОЛІ
Одна з колег, яка приїжджала на заняття Студії Маріанни Ільченко, розповіла про свій досвід. Мені здалося це прекрасним кейсом.
Шкільний психолог або класний керівник збирає клас. Йому ставить завдання: розробити інструменти “кризового реагування” в складних ситуаціях у класі. Клас розбивається на групи. Можливо, кожна група розв’язує своє завдання, можливо – пропонується кілька тем, у яких група шукає відповіді:
– Як зрозуміти, що однокласнику / другу погано?
– Що я роблю, коли мені погано?
– Як розрізнити “небезпечну інформацію”, які правила безпеки в інтернеті працюють?
– До кого можна звернутися по допомогу?
– Якщо я дізнався, що однокласник / друг збирається зробити ризиковану дію, – як важливо вчинити?
– Що мені допомагає (заспокоїтися…)?
– Що ми робимо в класі, щоби підтримувати одне одного?
Дорослій людині важливо бути фасилітатором цього важливого процесу. І проводити це має той, кому діти довіряють.
Пошук відповідей, робота в групі – уже стає “виходом із лабіринту”.
Усіх дорослих я питаю: “Коли ваша дитина вам і з вами усміхалася? Чи дозволяєте ви дитині вас чогось навчити? Яка улюблена страва вашої дитини? А як ваша дитина знає, що ви її любите, що вона для вас важлива?”.
Нехай наша любов буде для дітей очевидною. А нам вистачить сил і мудрості дати їм опору в їхньому дорослішанні. І нехай нам буде за них спокійно.
Світлана Ройз, дитяча та сімейна психологиня
Немає коментарів:
Дописати коментар